De nieuwe spoorverbinding met de Duitse hogesnelheidstrein ICE tussen Berlijn en München is al na een maand een groot succes. Het Duitse spoorbedrijf Deutsche Bahn heeft inmiddels een recordaantal passagiers vervoerd.

En dat terwijl er direct na de start van de verbinding in december 2017 grote aanloopproblemen waren door technische storingen.

Door problemen met het automatische treinbesturingssysteem ETCS had een groot deel van de treinen vertragingen van meer dan een uur vanaf het begin of zelfs niet op de plaats van bestemming.

“In de eerste vier weken hebben we meer dan twee keer zoveel passagiers vervoerd tussen Berlijn en München als in dezelfde periode een jaar eerder”, zegt directeur Bertold Huber van Deutsche Bahn in de Süddeutsche Zeitung.

Deutsche Bahn verwacht dat het aantal passagiers dit jaar zal verdubbelen van 1,8 miljoen in 2017 naar 3,6 miljoen in 2018.

De hogesnelheidsverbinding tussen Berlijn en München geldt in Duitsland als een prestigeproject. Er is meer dan 20 jaar aan gewerkt. De aanleg van de snelle spoorverbinding kostte tien miljard Euro.

De technische aanloopproblemen zijn volgens Deutsche Bahn inmiddels opgelost.

“In termen van punctualiteit halen we een absoluut bevredigend niveau van meer dan 90 procent”, zegt Huber.

Dit betekent dat de punctualiteit van de ICE-treinen ruim boven het landelijk gemiddelde van de normale treinen ligt. Voor de Duitse spoorwegen betekent “stipt” dat passagiers minder dan zes minuten te laat op hun bestemming aankomen.

Plaats een reactie

reacties

Aanmelden nieuwsbrief

Meld je aan voor de gratis nieuwsbrief van Duitsland Vandaag!

Gelukt! Bedankt voor je aanmelding. Vanaf nu houden we je op de hoogte met nieuws uit Duitsland.