Duitse busbedrijven kampen met een groot te kort aan buschauffeurs, meldt het weekblad Der Spiegel. Niemand wil meer buschauffeur worden tegenwoordig.

Duitsland kampt met een luxe probleem. Het gaat zo goed met de economie dat de banen voor het oprapen liggen.

Busbedrijven hebben moeite met het vinden van nieuwe chauffeurs. “We hebben in veel regio’s vrijwel geen werklozen die naar vacatures kunnen solliciteren”, aldus Karl Hülsmann, voorzitter van de bondsvereniging van Bus- en Coach Operators. “En er is nog een lange weg te gaan voordat vluchtelingen achter het stuur kunnen komen.”

De vraag is groot omdat veel van de circa 103.000 buschauffeurs in Duitsland al relatief oud zijn en bovendien nog steeds personeel nodig is voor de groeiende markt van langeafstandsbussen.

Ook de hoge kosten voor opleidingen van buschauffeurs van circa 10.000 euro zijn een probleem. Inmiddels zijn bedrijven al begonnen met de medefinanciering van de kosten. Maar ook dat helpt niet: “Er zijn geen mensen.”

Het werven van buschauffeurs in het buitenland is moeilijk, dit in tegenstelling tot vrachtwagenchauffeurs. Hülsmann: “Ik kan iemand inhuren uit buurlanden.

De sector hoopt nu op ontwikkelingen in het autonoom rijden van bussen. Maar het zal nog wel even duren voor er zelfrijdende bussen zijn.

Plaats een reactie

reacties

Aanmelden nieuwsbrief

Meld je aan voor de gratis nieuwsbrief van Duitsland Vandaag!

Gelukt! Bedankt voor je aanmelding. Vanaf nu houden we je op de hoogte met nieuws uit Duitsland.