De Duitse vakbond IG Metall eist dat arbeiders in de metaal-, elektro- en auto-industrie voor maximaal twee jaar een werkweek van 28 uur krijgen. Bij de cao-onderhandelingen staan de vakbond en werkgevers lijnrecht tegenover elkaar.

Niet eerder is in Duitsland een zo korte werkweek geëist, ook al gaat het om een begrensde periode.

De normale werkweek ligt in de branche op 35 uur. In het Oosten van Duitsland is dit 37 uur.

Mensen willen privé en werk beter combineren, beargumenteert IG Metall de eis voor een 28-urige werkweek.

Duitse werknemers willen vaker thuis zijn om bijvoorbeeld te mantelzorgen of kinderen op te voeden.

Daaraan gekoppeld stelt IG Metall nog een eis: wie inderdaad kinderen of ouders verzorgt, en daarom minder wil werken, moet van de werkgever een extra financiële compensatie krijgen van 200 euro per maand.

Voor mensen die ploegendiensten draaien met grote gezondheidsrisico’s, en die daarom minder willen werken, moet een maandelijkse compensatie komen, van 750 euro.

Tot slot eist IG Metall een loonsverhoging van 6 procent. Na een jarenlange politiek van loonmatiging in Duitsland moeten arbeiders nu eindelijk meeprofiteren van het gunstige economische tij, vindt IG Metall.

IG Metall is met 2,3 miljoen leden de grootste vakbond van Duitsland.

De werknemersorganisatie heeft de werkgevers in Duitsland inmiddels een voorproefje gegeven van de machtspositie van het personeel. Op diverse plaatsen in het land werden waarschuwingsstakingen gehouden. Prikacties.

Vorige week legden al enkele duizenden werknemers in de Porsche-fabriek het werk neer. Maandag en dinsdag volgden tienduizenden arbeiders in zo’n 300 andere bedrijven.

Ook de komende dagen en weken staan dergelijke kortlopende stakingen op de rol. Leveren die niets op, dan wordt vanaf 1 februari zwaar geschut ingezet: sectorbrede, langdurige stakingen. Miljoenen leggen dan het werk neer.

De metaal- en elektrosector is het economische vliegwiel van Duitsland. Het gaat om meer dan 24.000 bedrijven en bijna 4 miljoen werknemers. Er zitten grote concerns als Siemens, Bosch en Thyssen Krupp bij. Evenals autofabrikanten als Volkswagen, BMW, Opel, Audi, Porsche en Daimler.

Bedrijven zullen de eisen niet zomaar kunnen negeren, meent de vakbond. Er is een nijpend tekort aan geschoolde arbeiders in Duitsland. Bedrijven is er alles aangelegen om goed personeel vast te houden, omdat ze eenvoudig geen vervangend personeel kunnen vinden.

Aan de andere kant kunnen bedrijven het zich daarom ook niet veroorloven om personeel minder te laten werken. Ze komen nu al personeel te kort.

Bedrijven verzetten zich fel tegen de vakbondseisen. Ze zijn niet bereid om meer dan twee procent loonsverhoging te betalen.

Een extra financiële compensatie is voor de werkgevers al helemaal uitgesloten. Die zou volgens hen een te grote financiële belasting zijn en bovendien unfair tegenover mensen die al eerder korter zijn gaan werken, stellen ze.

Ook zou het voor scheven ogen zorgen bij mensen die 35 uur blijven werken.

De bedrijven waarschuwen dat de hoge cao-eisen ertoe kunnen leiden dat veel bedrijven zich niet meer binden aan de sector-cao. In Duitsland is een cao niet verplicht.

Plaats een reactie

reacties

Aanmelden nieuwsbrief

Meld je aan voor de gratis nieuwsbrief van Duitsland Vandaag!

Gelukt! Bedankt voor je aanmelding. Vanaf nu houden we je op de hoogte met nieuws uit Duitsland.