De NS wil dat na 2022 tussen Amsterdam en Keulen een nieuwe hoge snelheid intercity gaat rijden, met tussenstops in Utrecht en Arnhem.

De NS wil daarbij mogelijk gebruik maken van de Intercity Nieuwe Generatie (ICNG), een nieuwe sneltrein die snelheden van zo’n 200 kilometer per uur kan behalen.

Er loopt nog een studie naar het materieel, aldus de NS.

De ICNG werd in 2017 door de NS gepresenteerd, maar zal pas in 2021 daadwerkelijk gaan rijden.

Het aantal reizigers dat vanuit Nederland met de trein naar Duitsland gaat groeit volgens de NS al jaren. Met name treinreizen met de snelle Duitse ICE-trein zijn populair.

In 2017 steeg het aantal boekingen voor een reis met de ICE bij de NS met 17 procent. ,,Dat is echt enorm veel”, aldus een NS-woordvoerder. “Het is daarom niet meer dan logisch dat we samen met de Duitse spoorwegen mogelijkheden onderzoeken om het treinverkeer met Duitsland te intensiveren. De uurverbinding naar Keulen geldt daarbij als een van onze prioriteiten.’’

Een dergelijke verbinding laat overigens wel nog even op zich wachten. De aankomende jaren wordt een derde spoor tussen de Duitse stad Emmerik en het Roergebied aangelegd. ,,Die werkzaamheden zijn waarschijnlijk in 2022 afgerond’’, besluit de woordvoerder. ,,En tot die tijd is het dringen op het spoor. Dus we moeten wel nog even geduld hebben.’’

Plaats een reactie

reacties

Aanmelden nieuwsbrief

Meld je aan voor de gratis nieuwsbrief van Duitsland Vandaag!

Gelukt! Bedankt voor je aanmelding. Vanaf nu houden we je op de hoogte met nieuws uit Duitsland.