In de Landkreis Emsland in de Duitse deelstaat Nedersaksen wordt al drie jaar geëxperimenteerd met een snelheidslimiet van 80 km op regionale landwegen om zo het aantal verkeersongelukken terug te dringen. De autoriteiten willen in februari beoordelen wat de proef heeft opgeleverd en of de snelheidslimiet van 80 km op sommige regionale wegen definitief wordt.

De Duitse Raad voor de verkeersveiligheid (DVR) pleitte er eerder deze week voor om de maximumsnelheid op landwegen in navolging van Frankrijk in verband met verkeersveiligheid te verlagen naar 80 km per uur. In Duitsland mogen automobilisten op landwegen nu 100 km per uur rijden.

Het project in het Emsland geeft inzicht in de effecten van zo’n maatregel in Duitsland.

Automobilisten in het Emsland vinden de 80 km borden langs sommige landwegen verwarrend. Juristen hebben in het begin van het project deceechtsgeldigheid van de lagere dan gangbare snelheidslimiet ook proberen aan te vechten. Tevergeefs. De rechtbank keurde de borden goed en bekeurde automobilisten moesten hun bekeuring gewoon betalen.

De politie in het Emsland is opvallend genoeg tegen definitieve invoering van een snelheidslimiet van 80 km per uur op landwegen.

Volgens Karl-Heinz Brüggemann van de politie in de Landkreis Emsland is het aantal ongevallen niet gedaald, zoals verwacht.

“Volgens mij is dit ook te wijten aan het feit dat de weggebruiker zich niet realiseert dat hij slechts 80 kilometer per uur mag rijden op een weg waarop hij 20 jaar 100 kilometer per uur mocht rijden, ook al zijn de weg en het omliggende gebied niet veranderd”, verklaart Brüggemann bij NDR 1 Niedersachsen.

Plaats een reactie

reacties

Aanmelden nieuwsbrief

Meld je aan voor de gratis nieuwsbrief van Duitsland Vandaag!

Gelukt! Bedankt voor je aanmelding. Vanaf nu houden we je op de hoogte met nieuws uit Duitsland.