De Duitse Raad voor de verkeersveiligheid (DVR) pleit er voor om de maximumsnelheid op landwegen in navolging van Frankrijk in verband met verkeersveiligheid te verlagen naar 80 km per uur. In Duitsland mogen automobilisten op landwegen nu 100 km per uur rijden.

In Frankrijk wordt de snelheidslimiet op landwegen met ingang van 1 juli verlaagd van 90 km naar 80 km.

Meer dan de helft van alle verkeersslachtoffers in Duitsland vallen buiten het centrum van de stad op districts-, plattelands- en rijkswegen. Vorig jaar zijn in Duitsland ongeveer 1900 mensen overleden als gevolg van verkeersongelukken.

Auto-ongelukken op Duitse landwegen hebben vaak een dodelijke afloop. In 2016 werd ongeveer 58 procent van alle verkeersdoden veroorzaakt door ongevallen op landwegen, terwijl daar slechts 24,4 procent van alle ongevallen met gewonden plaatsvond.

“Als het aantal verkeersslachtoffers in Duitsland blijft stijgen, moeten we praten over de juiste snelheden op landwegen”, zegt Walter Eichendorf, voorzitter van de Duitse Raad voor de verkeersveiligheid (DVR).

Martin Burkert (SPD), voormalig voorzitter van de Vervoerscommissie in de Bondsdag, zou het voorstel van DVR willen overnemen. “Ik denk dat dit ook in Duitsland zinvol zou zijn voor wegen tot zes meter breed. Het zou nog verstandiger zijn om een inhaalverbod in te stellen op landwegen, met name voor vrachtwagens. Met de zogenaamde megaline vrachtwagens met een lengte tot 25 meter wordt de situatie nu nog gevaarlijker.”

De Duitse automobielclub ADAC is als altijd terughoudend als het gaat om discussies over de maximumsnelheid in Duitsland. De ADAC is tegenstander van het invoeren van een maximumsnelheid op de Duitse Autobahn. Voor de landwegen zou de ADAC ook liever andere veiligheidsmaatregelen zien.

Een snelheidslimiet als in Frankrijk is volgens de ADAC zinvol voor kronkelende landwegen met een maximale breedte van zes meter. Naar het oordeel van de ADAC is een extra inhaalstrook of het het plaatsen van obstakels echter vaak effectiever.

De Europese autoclub ACE daarentegen pleit voor een algemene snelheidslimiet van 80 km/u op alle landwegen in Europa. Het verminderen van de snelheidslimiet kan de verkeersveiligheid verhogen en ongevallen helpen voorkomen, zegt een woordvoerder. “Frankrijk zet de juiste stap.”

Plaats een reactie

reacties

Aanmelden nieuwsbrief

Meld je aan voor de gratis nieuwsbrief van Duitsland Vandaag!

Gelukt! Bedankt voor je aanmelding. Vanaf nu houden we je op de hoogte met nieuws uit Duitsland.