De broekjes van damesvolleybalteam VfB Suhl in de Duitse deelstaat Thüringen springen meteen in het oog. Mede dankzij een controversiele reclameslogan, waarover de Duitse reclamecodecommissie nu een oordeel moet vellen.

Sinds afgelopen najaar staat op de achterkant van de broekjes van het damesvolleybalteam van VfB Suhl een opvallende reclameslogan: “Beste Lage”. Vrij vertaald: “Beste plek”.

Er wordt reclame gemaakt voor het moderne industriegebied Thüringer Tor in de regio Schmalkalden-Meiningen. Het bedrijventerrein ligt in een van de economisch sterkste regio’s in de Vrijstaat Thüringen. Aan het knooppunt van de A71/A73 met een directe verbinding met de belangrijkste Europese verkeersroutes, zo wordt het industriegebied op de site www.beste-lage.com beschreven. Het industriegebied Thüringer Tor is een uitstekende industriële locatie voor de Europese markt, vinden de Thüringers.

Het idee van de bips-reclame op de broekjes van het damesteam kwam van de overheid. Qua marketing lijkt het een gouden greep, gelet op de dubbelzinnige uitleg die aan de reclamepositie gegeven kan worden. En het heeft er alle schijn van dat er door het reclamebureau dat de actie heeft uitgewerkt doelbewust is ingezet op een verontwaardigde reactie die landelijk, en via Duitsland Vandaag zelfs internationaal, aandacht zou kunnen trekken.

De reclamemakers maken in onderstaande spot op YouTube via het volleybalteam reclame voor het industrieterrein. Daarbij wordt opnieuw dubbelzinnig gespeeld met woorden. Het industrieterrein is ‘ideaal gepositioneerd’, wordt gemeld. Waarbij PO met hoofdletters wordt geschreven. Po betekent in het Duits ook kont.

Niet iedereen is blij met de slogan.

De Duitse reclameraad in Berlijn heeft klachten over deze reclame op de broekjes ontvangen. Het zou discriminerend en seksistisch zijn.

Ondertussen heeft de adverteerder de reclameslogan op de broekjes nog pikanter gemaakt met de woorden “Grab it!” Zei president Donald Trump ook niet zoiets?

De nieuwe broekreclame werd begin januari aan duizenden bezoekers getoond op de Biathlon World Cup in Oberhof.

Woordvoerder Tim Berks van VfB Suhl vertelde aan de regionale omroe MDR Thuringen dat hij woensdagavond via de website van het dagblad Freies Wort over de klachten had gelezen. Hij is verbaasd over de gang van zaken.

“We dachten dat de grote discussie voorbij was. Volgens Berks gaf zelfs een vrouw uit de organisatie van de Volleybal Bundesliga haar goedkeuring aan de slogan op officiële sportkleding. En ook de speelsters hebben absoluut geen enkel probleem met adverteren op hun achterste, zegt Berks.

Volgens Berks hebben andere teams in de Duitse damesvolleybalcompetitie ook opvallende reclame op de achterkant van hun broekjes staan. Zo stond “Fressnapf” op de broekjes van de dames in Potsdam, “Sachsengarage” op de bipsen van de vrouwelijke volleybalspelers in Dresden en “Charmant” op de derrières van de vrouwen van volleybalclub in Stuttgart.

Volgens Berks zal de slogan vanwege de klachten bij de reclamecodecommissie niet worden verwijderd. “Zolang onze reclame niet verboden is, verwijderen we de slogan niet.”

Plaats een reactie

reacties

Aanmelden nieuwsbrief

Meld je aan voor de gratis nieuwsbrief van Duitsland Vandaag!

Gelukt! Bedankt voor je aanmelding. Vanaf nu houden we je op de hoogte met nieuws uit Duitsland.