De Duitse meubelbranche maakt zich zorgen over de toekomst. Ondanks een bloeiende economie daalt de omzet van de traditionele meubelbedrijven al jarenlang gestaag. Het publiek koopt tegenwoordig online.

In 2017 is de omzet van Duitse meubelzaken en fabrikanten met meer dan twee procent gedaald naar 20,2 miljard euro.

Het enige lichtpuntje is de Duitse keukenbranche die ondanks het faillissement van het grote keukenbedrijf Alno toch nog iets gegroeid is. De Duitse keukenboeren boekten 11,3 miljard euro aan omzet.

De onafhankelijke keukenstudio’s kunnen zich ook handhaven via inkoopverenigingen en modelwoningen.

Ondertussen verliezen steeds meer kleine meubelwinkels hun zelfstandigheid of sluiten ze volledig.

Tegelijkertijd veroveren postorderbedrijven als Home24 en universele online warenhuizen zoals Otto.de met meubelzaken tegen lage prijzen.

Plaats een reactie

reacties

Aanmelden nieuwsbrief

Meld je aan voor de gratis nieuwsbrief van Duitsland Vandaag!

Gelukt! Bedankt voor je aanmelding. Vanaf nu houden we je op de hoogte met nieuws uit Duitsland.